29 september 2011

Tidigt 1900-tal längst in i ett nystan

Jag behövde lite vit tråd för att hänga upp lite tavlor för några dagar sedan och hittade ett litet nystan i fin vit nyans hemma. Efter att jag tagit en hel del tråd såg jag att den var virad runt ett gammalt tidningsblad, och när tråden tog slut vecklade jag ut sidan. Det visade sig vara en snart 100-årig sida som låg gömd bakom den vita tråden.
 
Det var mest annonser, som denna t.ex "För kr. 8:50 sändes följande sats praktiska och välgjorda korgarbeten nämligen: 1 större korg med lock, 80cm hög (för förvaring af linne), 3 st torgkorgar med lock, 4 st väskor med lock, 4 st tamburkorgar, 2 st små koffertkorgar, 1 stilig papperskorg med fötter, 1 knifkorg (med plats för 2 duss. par knivar och gafflar.), 1 vedbärare samt 12 st vanl. småkorgar, tillsammans 29 st, fritt emballerade mot efterkrav från Ängelholms Korgfabrik, Lönsboda". Vem tusan behöver 29 korgar?

Nu måste jag kanske nysta upp alla nystan jag hittar hemma för att se om jag hittar fler 100-åriga fynd.

3 kommentarer:

  1. Intressant! Vilket sammanträffande att jag klickade in på din blogg, jag hittade nämligen häromdagen ett litet tidningsurklipp från år 1850. Tänker blogga om det imorgon.

    SvaraRadera