30 november 2011

Här kommer svaren!

Emma: Trevligt med frågestund! Jag kör all in.
1. Hur bor du? I lägenhet, koja, ensam eller med annan människa? 
2. Vad läste du för linje på gymnasiet? 
3. Bodde du i en mindre stad innan du flyttade till Stockholm? Hur vågade du flytta? 
4. Hur bestämde du dig för vad du ville jobba med i framtiden? 
5. Kostar din utbildning något? Och om ja, hur gör du för att betala?
Tack för en finfinfin blogg!
Ungefär såhär brukar det se ut där jag bor. 
Kul att du gillar min blogg :)
1. Jag bor väl egentligen ingenstans för tillfället. Det är lite konstigt, jag brukar vara superkräsen om hur jag bor och alltid ha mina fina grejer med mig. Men jag verkar ha slutat bry mig. Just nu sover jag på en kompis soffa under mina sex praktikveckor i Malmö, trivs väldig bra både hos henne och i Malmö. I Stockholm bor jag hos en kompis föräldrar ute i Saltsjö-Boo. Jag kommer inte vilja stanna i den stan. Men när Berghs är klart vill jag att det ska vara slutflyttat, då vill jag ha ett ställe där jag kan få stanna lite längre, gärna ihop med folk. Jag har nog flyttat minst två-tre gånger per år sen jag tog studenten. 
2. Efter lite runtflyttande hamnade jag tillslut på något så tråkigt som samhällskunskap. 
3. Jag är från Västerås från början, men direkt efter studenten ville jag inget annat än därifrån av massa olika anledningar. Då började jag på Ölands Folkhögskola, sen blev det Malmö och Östra Grevie, sen Berghs i Stockholm, och sen Småland, och nu Stockholm igen. Tyckte nog aldrig att det var så värst läskigt att lämna Västerås.
4. Jag har alltid pysslat, men med massa olika grejer. När jag var liten ritade jag massor, sen sydde jag, sen tyckte jag mest om att snickra. Och sen började jag rita igen efter Öland. Och fastnade. Men efter ett år på Berghs blev jag osäker och tog ett uppehåll. Det är efter mitt uppehåll och mitt år på Grimslövs folkhögskola som jag blev helt säker på att det är det här jag vill göra. Men jag kommer fortsätta pyssla med en massa annat vid sidan av :)
5. Min skola kostar sjukt mycket. 48 000 per termin. Man kan ta lån för det mesta. Vilket var min plan. Men mina superdupersnällaste föräldrar chockade mig genom att låta mig skiva av det på arvet. Jag är så himlans tacksam så det finns ingen hejd på det! Jag är verkligen ingen "pappa betalar" annars. 
Originalen till Avfyraannonsen
Nathalie: Hejsan! Tycker du gör så hemskt fina illustrationer så jag undrar kort och gott om du bara ritar för hand eller om du tar hjälp av datorn, och i så fall i vilka program du gör dina bilder i? Jag tänker mest på illustrationen till Avfyra reklambyrå om den är helt för hand eller också gjort i datorn.Och vad anväder du som inspiration när du ska börja rita, ploppar det bara upp eller sitter du och söker inspiration? Kram :)


Först och främst, tusen tack! Jag ritar alltid för hand i början. Sen scannar jag in. Scannern använder jag säkert mer än 100 gånger i veckan. Till Avfyra ritade jag allt som vanligt för hand, sen klippte och klistrade jag dit färg från inscannade akvareller. Jag jobbar mest i Photoshop, världens bästa program! När det kommer till inspiration vet jag inte riktigt. Jag ritar det jag kommer på. Jag promenerar rätt mycket och då brukar det ploppa upp en hel del. När jag diskar också. Eller umgås med folk. Förr kollade jag rätt ofta på olika inspirationsbloggar, nu gör jag aldrig det. Jag brukar söka igenom mitt eget arkiv av illustrationer istället. 

Sophia:Hej Tovelisa! Ska du inte komma till Demobanken i Malmö nästa fredag? (kolla upp det på facebook) det är bra musik från små band, man tar med egen dricka och jag skulle tycka det vore jättekul att prata grafisk design med dig! Välkommen.

Klart jag ska! Det verkar ju supertrevligt! Jag tar med mig två vänner om jag får? Och hur ska jag hitta dig?

Erik: hej!vill gärna veta mer om hur du gör dina fina illustrationer, typ hur processen ser ut, vilka program du använder m.m.sen undrar jag vad du har för favorittypsnitt?och vad dina planer är när du tagit examen? Ha det fint!


Hej! Jag ritar allt för hand, men supertunna pennor som man fyller på med riktigt bläck. Om det är en svartvit illustration är den helt handritad. Är den färglagd är det gjort i photoshop. Men illustrator, inDesign och AfterEffects använder jag också en hel del. Jag gillar många typsnitt. Det jag använder oftast är Berthold Akzidenz Grotesk. Men helst använder jag handskrivet. 
Det ska bli sjukt skoj att andligen få ta examen! Jag har liksom aldrig haft ett år av, jag har har pluggat sen jag var 7. Jag har precis startat företag, och det går riktigt bra. Men jag hade gärna haft någon deltidstjänst på en byrå också. Gärna liknande den jag har praktik på nu. Annars är väl planen att försöka bättra på min försäljning av egna illustrationer och försöka få in fler uppdrag. Och skaffa mig ett hem :)

Jag hjälpe supergrymma fotografen Elin Ivemo med hennes grafiska profil tidigare i höstas
ElinFår jag anställa dig igen? 
(hihi)


Elin, klart du får! Mer än gärna. Om det är nån annan som vill anställa mig går det så klart också bra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar